Audi jeszcze doskonalsze?

2011-07-13 00:00:00

Audi udoskonala serię A5. Ciesząca się dużą popularnością rodzina stanie się teraz jeszcze bardziej atrakcyjna. W modelach A5 Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 zastosowano nowe rozwiązania, które uczynią je bardziej sportowymi i efektywnymi.

Audi A5- jeszcze atrakcyjniejsze

Audi A5- jeszcze atrakcyjniejsze

Stylistyka zewnętrzna i nadwozie

Już w momencie debiutu modele z rodziny A5 – Sportback, Coupé i Cabriolet – zachwycały swoją elegancją. Opływowa sylwetka, ostre linie i ekspresyjne płaszczyzny tworzyły wyjątkową całość. Teraz, po modyfikacjach pojawiły się nowe, przyciągające wzrok akcenty.

Osłona chłodnicy Singleframe, czarna i błyszcząca, ma ukośnie ścięte górne narożniki. Jej poprzeczne listwy i pierścienie Audi wyglądają jak płaskorzeźby. Wloty powietrza w nowych zderzakach mają mocno zaznaczone poprzeczki, kratownica została zmodyfikowana, a reflektory przeciwmgielne są płaskie. Dzięki ostro wyprofilowanym krawędziom pokrywa komory silnika jest bardziej plastyczna. Cały przód sprawia wrażenie bardziej płaskiego i szerszego.

Zmodyfikowane zostały także reflektory: ich dolna krawędź tworzy falę, wnętrze ma nową strukturę. Przy opcjonalnych reflektorach ksenonowych „plus” diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąską, jednolitą klamrę obejmującą reflektor. Na życzenie Audi oferuje adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i pobocza. Tylne światła również otrzymały nowy kształt. Na życzenie mogą mieć formę ciągłych pasów diodowych. Wprowadzone zmiany spowodowały wzrost długości zewnętrznej o milimetr. A5 Sportback ma teraz długość 4,71 m, Coupé i Cabriolet – 4,63 m. Rozszerzono paletę kolorów, których teraz jest 16. Składany dach A5 Cabriolet, w pełni automatyczny i o dobrej izolacji akustycznej, jest dostępny w czterech kolorach. Zwolennicy jeszcze bardziej dynamicznego wyglądu mogą wybrać pakiet elementów zewnętrznych S line.

Karoserię rodziny A5 charakteryzują duża sztywność, doskonała odporność na zderzenia, wysoki komfort drgań i niewielka masa. Przednie błotniki wykonane są z aluminium, co korzystnie wpływa na rozkład obciążenia osi. Aerodynamiczne udoskonalenia obejmują między innymi zamknięty spód nadwozia.

Stylistyka wnętrza

Harmonijna równowaga między proporcjami i płaszczyznami, wysokiej jakości materiały i najwyższy poziom wykonania: wnętrze modeli A5 w pełni odzwierciedla wysokie wymagania marki Audi dotyczące jakości. Teraz jest ono jeszcze bardziej eleganckie – z nowymi kierownicami, na życzenie ze spłaszczonym wieńcem, z nowymi dźwigienkami przy kierownicy i z wąskimi, chromowanymi obramowaniami elementów obsługowych.

Opcje ogrzewania i wentylacji siedzeń z trzystopniową regulacją można bezpośrednio obsługiwać przyciskiem. Zmieniony został również kluczyk zapłonu, dźwignia automatycznej skrzyni biegów, przycisk opcjonalnego systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select oraz obsługa wysokowydajnych układów klimatyzacji a także kierownicy wielofunkcyjnej. Wszystkie wyświetlacze mają teraz podświetlenie w białym kolorze.

Osłony przy instrumencie kombi i na konsoli środkowej pokryte nowym lakierem. Także tapicerka i elementy dekoracyjne – z aluminium Trigon oraz drewna orzechowego i jesionowego – są nowe. Prawie wszystkie kolory wnętrza zostały wprowadzone do tego modelu po raz pierwszy, w Coupé i w Sportback skóra Feinnappa zastąpiła skórę Valcona. Na życzenie skórą mogą być pokryte także podłokietniki. A5 Sportback dostępne jest również w wersji pięcioosobowej.

Kolejną atrakcyjną opcją jest pakiet sportowy S line. Spowija on wnętrze czernią i dodaje mu uroku eleganckimi aplikacjami. Pakiet uzupełnia sportowe zawieszenie obniżające nadwozie o 10 milimetrów oraz 18-calowe koła.

Osoby lubiące niestandardowe rozwiązania znajdą w programie Audi Exclusive wiele propozycji indywidualizacji, w tym stylowo zestawioną opcję Audi exclusive line z dwukolorowymi siedzeniami.

Silniki

Rodzina A5 wyznacza nowe standardy sportowego charakteru i efektywności. Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa i dysponują dużą siłą ciągu. Już najmniejszy silnik osiąga 320 Nm. System Start-Stop i rekuperacja są seryjne dla wszystkich jednostek napędowych – żaden inny producent nie jest tak konsekwentny w temacie efektywności. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery TDI. Emisja CO2 została obniżona nawet o 22 procent.

Już 1.8 TFSI, całkowicie zmodyfikowany, w pełni prezentuje kompetencję Audi w dziedzinie budowy silników. Innowacje, które znajdziemy w tej jednostce, to sterowanie zaworami i ich skokiem, innowacyjny system zarządzania temperaturą, nowe rozwiązania w układzie wtryskowym oraz turbosprężarce. W modelu A5 Coupé ten nowoczesny czterocylindrowy silnik zużywa średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km (134 g CO2 na km), czyli o 21 procent mniej, niż dotychczas. Jest to najlepsza wartość w tej klasie jednostek. Moc 1.8 TFSI w A5 wynosi 125 kW (170 KM).

Silnik 2.0 TFSI dysponuje tak jak wcześniej mocą 155 kW (211 KM). Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI – silnik V6 z doładowywany kompresorem i rozwijający moc 200 kW (272 KM). Również jednostki wysokoprężne imponują swoją efektywnością; agregaty czterocylindrowe zostały poddane szeroko zakrojonym modyfikacjom. Silnik 2.0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów i mocą 130 kW (170 KM) zadowala się w A5 Coupé średnio 4,7 litrami paliwa na 100 km (122 g CO2 na km) i jest kamieniem milowym w segmencie coupé.

Ofertę uzupełniają trzy silniki wysokoprężne V6. Jednostka 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) jest najoszczędniejszym sześciocylindrowym silnikiem w swojej klasie: w A5 Coupé z multitronic jego średnie spalanie wynosi 4,9 litra paliwa na 100 km (129 gramów CO2 na km). Trochę później pojawi się wyjątkowo czysta wersja clean diesel. A5 z tą jednostką będzie pierwszym coupé na rynku z silnikiem wysokoprężnym spełniającym wymagania normy Euro 6.

Układ przenoszenia siły

Dla każdej wersji silnika Audi oferuje idealny układ przenoszenia siły. Dla modeli z napędem na przednią oś do dyspozycji jest manualna przekładnia sześciobiegowa oraz bezstopniowa przekładnia multitronic. Warianty quattro mają przekładnię manualną lub błyskawicznie zmieniającą przełożenie siedmiobiegową S tronic. Wszystkie skrzynie biegów zachwycają komfortową i precyzyjną obsługą, wysokim stopniem sprawności i szerokim rozłożeniem stopni przełożenia, a długie przełożenie na górnych biegach obniża zużycie paliwa.

Przy stałym napędzie na wszystkie koła quattro rodzina A5 w połączeniu z przekładnią S tronic wykorzystuje środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym i selektywnym sterowaniem momentami dla każdego koła.

W normalnym trybie jazdy ten mechaniczny podzespół przekazuje większość sił na tylne koła. W razie potrzeby w ułamku sekundy zmienia rozdział sił – nawet 70 procent może być przekazywane na przednią oś, a na tylną oś – maksymalnie 85 procent. Układ rozdzielający moment na poszczególne koła zwiększa precyzję podczas manewrów poprzez odpowiednie niewielkie przyhamowanie.

Dla wszystkich wariantów quattro jako uzupełnienie dostępny jest sportowy mechanizm różnicowy, który gwarantuje A5 maksymalną precyzję i dobrą trakcję.

Systemy wspomagające kierowcę

Systemy wspierające kierowcę w serii A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze przyjemniejszą i bezpieczniejszą. Niektóre z nich rozszerzono teraz o nowe funkcje. Do wyposażenia seryjnego należy nowy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

Audi side assist pomaga kierowcy przy zmianie pasa ruchu nadzorując przy użyciu radaru przestrzeń za samochodem. Nowy Audi active lane assist ułatwia pozostanie na właściwym pasie ruchu. Kamera rozpoznaje linie na jezdni i w razie potrzeby system lekko ingeruje w elektromechaniczny układ kierowniczy. Adaptive cruise control wykorzystuje technikę radarową aby utrzymać A5 w stałej odległości od jadącego z przodu pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h system ten aktywuje hamowanie z pełną siłą w razie zagrożenia uderzeniem w tył innego pojazdu.

Systemy Infotainment

Systemy Infotainment w A5 zostały znacznie udoskonalone. Seryjnie Audi montuje we wszystkich wariantach modeli z tej serii radio z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami.

Najbardziej rozbudowanym systemem, dostępnym jako opcja, jest MMI Navigation plus z dużym twardym dyskiem, siedmiocalowym kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD. Jego terminal obsługi został także udoskonalony – liczbę stałych przycisków zredukowano z ośmiu do czterech, pokrętło regulacji głośności otrzymało joystickową nasadkę ułatwiającą wybór odtwarzanych utworów. Kolejne modyfikacje dotyczą obsługi głosowej i cyfrowego odbioru radiowego.

Jako dodatkowa opcja oferowany jest telefon samochodowy online Bluetooth. Funkcja Audi connect umożliwia korzystanie z interesujących usług w A5 – od wyszukiwania celów przy użyciu przeglądarki Google poprzez nawigację ze zdjęciami z Google Earth aż po hotspot WLAN, dzięki któremu pasażerowie mogą dowolnie surfować po Internecie i wysyłać maile. Kolejna usługa - informacja drogowa Audi online – dokładnie informuje kierowcę na bieżąco o natężeniu ruchu na wybranej trasie, o wiele lepiej, niż znany standard TMC. Aby korzystać z tych funkcji wystarczy karta SIM z opcją transmisji danych.

Audi S5

Najwyższe modele tej serii – S5 Sportback, Coupé i Cabriolet – również zostały udoskonalone. We wszystkich S5 montowany jest teraz silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM), także w Coupé. W porównaniu z 4,2-litrowym V8, który został zastąpiony przez 3.0 TFSI, nowa, doładowywana kompresorem jednostka V6 zużywa średnio o 20 procent paliwa mniej. Średnie zużycie wynosi 8,1 litra na 100 km przy imponujących osiągach jezdnych: S5 Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h.

Zmodyfikowane modele „S” można rozpoznać po nowych światłach, nowych detalach nadwozia i nowych lakierach z efektem kryształowym. Interesujące zmiany zostały wprowadzone również do wnętrza. Najważniejsze nowości techniczne w Audi S5 to napęd quattro ze środkowym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Specjalne zawieszenie sportowe „S” oraz seryjne 18-calowe koła odpowiadają za odpowiednią przyczepność.

Komentarze i opinie

Zaawansowana technologia dla każdego kierowcy

Aby jazda była radością - system Q2 oraz Alfa DNA!

Przyjemność z jazdy, komfort prowadzenia i dynamiczna reakcja były zawsze...

Alfa Romeo rozpoczyna sprzedaż w Polsce model MiTo seria 1

Alfa Romeo MiTo w najnowszej odsłonie

Znakomite wieści dla wszystkich fanów Alfy Romeo i przyszłych Alfisti!...

Nowości z branży motoryzacyjnej

Pięciodrzwiowy up! wchodzi na salony

Volkswagen up!

2012-01-24 00:00:00

Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.

Najwyższa w historii sprzedaż Volkswagenów

Koncern Volkswagen odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów

2012-01-19 00:00:00

W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.

Kia odkryła rąbek tajemnicy!

Nowa Kia cee’d – pierwsze zdjęcie

2012-01-16 09:14:55

Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

Sporty zimowe i funkcjonalność – Audi Q3 Vail

Audi Q3 Vail

2012-01-12 10:20:29

Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).

Ceny spadają w Volkswagenie!

Wyprzedaż Volkswagena

2012-01-12 00:00:00

W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.

wszystkie nowości

Porady motoryzacyjne

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Tak wygląda typowe koło dwumasowe

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.

Chcesz dotrzeć do celu? Mapa Ci pomoże!

Platforma mapowa dla firm transportowo-logistycznych w Polsce

Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.

Czym jest filtr DPF i jakie są konsekwencje jego usunięcia?

Filtr DPF montowany jest za katalizatorem

DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.

Czyszczenie felg aluminiowych

Do czyszczenia felgi najlepiej użyć wody z mydłem

Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.

Jak dbać o skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

wszystkie porady