Jak dbać o skrzynię automatyczną?

2011-11-07 00:00:00

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Przekrój automatycznej skrzyni biegów ukazuje jej zaawansowaną budowę

Przekrój automatycznej skrzyni biegów ukazuje jej zaawansowaną budowę

Dźwignia automatycznej skrzyni biegów

Dźwignia automatycznej skrzyni biegów

Oto kilka praktycznych porad.

Zapoznaj się z fabryczną instrukcją obsługi

"To banalne" - powie nie jeden kierowca a jednak przeczytanie instrukcji obsługi może być nie tylko pouczające, ale również ustrzeże nas przed wieloma błędami i niepotrzebnymi awariami. Warto zwrócić uwagę na dopuszczane obciążenia, możliwe tryby pracy, prędkości biegów oraz sygnalizację ewentualnych problemów. Warto również zapoznać się z instrukcjami dotyczącymi obsługi i utrzymania, lub skonsultować z serwisem temat dokładnego typu oleju i terminów jego wymian, także filtrów, i innych czynności obsługowych - należy przy tym być dalece nieufnym co do "bezobsługowości" skrzyń automatycznych czy informacji, że jakieś elementy czy oleje są "dożywotnie" lub "lifetime", należy bezwzględnie ustalić co producent, serwis czy instrukcja rozumie przez "bezobsługowość" czy "lifetime", gdyż przeważnie jest to po prostu okres gwarancji mechanicznej samochodu, który przy starszych pojazdach i dużych przebiegach jest dawno przekroczony. Skrzynia automatyczna jest układem hybrydowym, mechaniczno hydrauliczno elektronicznym, i każdy jej element podlega zużyciu.

Dbaj o poziom oleju

W nowoczesnych samochodach ze skrzyniami automatycznymi coraz rzadziej spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, rzadko również stosowane są elektroniczne czujniki. Jak więc kontrolować poziom oleju? Poziom oleju powinniśmy przede wszystkim sprawdzać na włączonym silniku w pozycji dźwigni zmiany biegów oznaczonej symbolem P (Parking) lub N (Neutral). Dodatkowo w niektórych typach skrzyń, właściwy pomiar wykonujemy wyłącznie w pozycji dźwigni zmiany biegów N (Neutral). Jeśli nie mamy pewności czy dobrze sprawdziliśmy poziom oleju warto udać się do wykwalifikowanego warsztatu diagnostycznego. Do warsztatu także powinniśmy się udać w przypadku, gdy w samochodzie nie ma w ogóle wskaźnika poziomu oleju automatycznej skrzyni biegów.

Ponadto zawsze powinniśmy obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie ma śladów wycieku oleju. Warto też zwrócić uwagę, czy na tylnej części samochodu nie ma drobnych tłustych plam, które mogą być spowodowane wyciekiem oleju podczas jazdy. Gdy poziom jest zbyt niski, temperatura oleju i innych części skrzyni wzrasta. Powoduje to przyspieszone zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju. Przy bardzo niskim poziomie oleju mogą występować chwilowe zaniki ciśnienia, co może prowadzić do bardzo szybkiego zniszczenia skrzyni biegów.

Właściwa technika jazdy

Prawidłowa technika jazdy jest bardzo istotnym elementem mającym wpływ na trwałość automatycznej skrzyni biegów. Częstym błędem popełnianym przez kierowców samochodów ze skrzynią automatyczną jest gwałtowna zmiana kierunku jazdy, z jazdy w tył do przodu i odwrotnie. Siła uderzenia może być na tyle duża, że powoduje mechaniczne uszkodzenie skrzyni.

Podczas zmiany kierunku jazdy położenie dźwigni zmiany biegów należy ustalać trzymając wciśnięty pedał hamulca. Pedał zwalniamy dopiero w momencie wyczuwalnego załączenia wybranego biegu. Konstrukcja układu sterowania powoduje, że bieg do jazdy w tył zawsze włącza się z pewnym opóźnieniem, różnym dla określonych typów skrzyń. Za wczesne wciskanie pedału przyspieszania, kiedy jeszcze nie nastąpiło pełne załączenie biegu może spowodować poważne uszkodzenia skrzyni.

Następnym błędem popełnianym często przez kierowców, którzy krótko użytkują samochody z automatyczną skrzynią biegów oraz tych, którzy na przemian jeżdżą samochodami ze skrzynią manualną i automatyczną, jest trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów oraz odruchowa redukcja biegów. Kierowcy w stresujących sytuacjach na drodze zmieniają bieg przełączając dźwignię w przód w pozycję Parking. Podczas gdy załączenie w czasie jazdy pozycji Parking, może spowodować poważne uszkodzenia elementów wewnętrznych skrzyni.

Holowanie automatów

Samochody posiadające automatyczną skrzynię biegów nie powinny być w ogóle holowane! Gdy silnik nie pracuje nie działa smarowane automatycznej skrzyni, łatwo więc ulega ona wszelkim uszkodzeniom. W przypadku awarii należy skorzystać z fachowej pomocy drogowej oraz lawety. Jeśli jednak nie mamy innego wyjścia i jesteśmy zmuszeni do holowania pojazdu powinna to być jak najkrótsza odległość. Pamiętajmy również, że im mniejsza prędkość holowania tym lepiej dla pojazdu z automatyczną skrzynią biegów.

Umiejętnie holuj przyczepy

Holowanie przyczep i jazda z dużym obciążeniem dla niektórych typów skrzyń biegów może być dużym wyzwaniem. Wybierając się więc na wakacje z przyczepką nie obciążajmy zanadto samochodu z automatyczną skrzynią biegów szybką jazdą. Ponieważ taka eksploatacja powoduje szybsze rozgrzewanie się oleju i utratę właściwości smarujących a co z tym się wiąże uszkodzeniem mechanizmów skrzyni biegów.

Dbaj o ogólny stan samochodu

Szczególnie ważne jest aby wszystkie sterowniki silnika, układu ABS, klimatyzacji, komputera pokładowego i innych, działały prawidłowo, ponieważ w czasie jazdy sterowniki te współpracują ze sterownikami skrzyni biegów. Dodatkowo zwróćmy szczególną uwagę na poprawność montażu instalacji gazowej. Źle zamontowana instalacja gazowa powoduje zakłócenia w pracy skrzyni biegów, a niekiedy jest przyczyną jej awarii. Trzeba też unikać przypadkowego uszkodzenia miski olejowej skrzyni, ponieważ nawet niewielkie wgniecenie może spowodować spadek ciśnienia oleju. Jest to bardzo częsta przyczyna awarii skrzyni automatycznej.

Gdy wystąpią jakiekolwiek zastrzeżenia do pracy skrzyni, trzeba natychmiast zgłosić się do wyspecjalizowanego zakładu. Lepiej usuną usterki od razu, ponieważ naprawa lub wymiana całej automatycznej skrzyni biegów niesie ze sobą znaczące koszty.


Komentarze i opinie

Porady motoryzacyjne

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Tak wygląda typowe koło dwumasowe

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.

Chcesz dotrzeć do celu? Mapa Ci pomoże!

Platforma mapowa dla firm transportowo-logistycznych w Polsce

Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.

Czym jest filtr DPF i jakie są konsekwencje jego usunięcia?

Filtr DPF montowany jest za katalizatorem

DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.

Czyszczenie felg aluminiowych

Do czyszczenia felgi najlepiej użyć wody z mydłem

Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.

Jak dbać o skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

wszystkie porady

Nowości z branży motoryzacyjnej

Pięciodrzwiowy up! wchodzi na salony

Volkswagen up!

2012-01-24 00:00:00

Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.

Najwyższa w historii sprzedaż Volkswagenów

Koncern Volkswagen odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów

2012-01-19 00:00:00

W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.

Kia odkryła rąbek tajemnicy!

Nowa Kia cee’d – pierwsze zdjęcie

2012-01-16 09:14:55

Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

Sporty zimowe i funkcjonalność – Audi Q3 Vail

Audi Q3 Vail

2012-01-12 10:20:29

Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).

Ceny spadają w Volkswagenie!

Wyprzedaż Volkswagena

2012-01-12 00:00:00

W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.

wszystkie nowości