Budowa i zasada działania koła dwumasowego

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.
2011-11-07 00:00:00
Patrząc na stale rosnące ceny na stacjach benzynowych można się przestraszyć! Co dnia 1-2 grosze do przodu.... Mamy jednak wyjście! Choć ceny paliwa stale pną się w górę możemy oszczędzać poprzez jazdę ekologiczną, z angielskiego – ecodriving.
Kia w swoich samochodach wprowadziła Eco Driving System pozwalający utrzymać ekonomiczny tryb jazdy
EcoDriving = jazda ekonomiczna
Ruch ekologicznej jazdy narodził się prawie 20 lat temu w Finlandii i Szwajcarii. Początkowo był on propagowany przede wszystkim przez ekologów. Jednak pod koniec lat 90-tych ecodriving rozpowszechnił się na inne kraje. Skąd ten wzrost popularności? Oczywiście z oszczędności! Jazda ekologiczna okazała się jazdą oszczędną. Dzięki niej jesteśmy w stanie oszczędzić nawet do 25-35% kosztów paliwa , co w perspektywie roku stanowić może znaczną sumę.
Z prostej kalkulacji wynika, że jeżeli dotychczas nasza jazda skutkowała zużyciem około 10 litrów paliwa na 100 kilometrów, to stosując zasady codriving będziemy mogli liczyć na wynik w okolicach 6,5-7,5 litra. Jest różnica, prawda? Jak więc jeździć ekologicznie i oszczędniej? Oto 4 najważniejsze zasady.
Jest to pierwsza i najważniejsza zasada ekologicznej jazdy. Kluczem do sukcesu są szeroko otwarte oczy i uwaga skoncentrowana na drogę i jej otoczenie. Dokładna obserwacja sytuacji na drodze pozwoli jechać płynnie bez zbędnych zatrzymań i gwałtownych przyspieszeń. Wcześniej jesteś wstanie przewidzieć możliwe trudności, konieczność zatrzymania się przed światłami czy skrzyżowaniem. Umiejętności tej trzeba się nauczyć. Często przychodzi wraz z doświadczeniem, wyjeżdżeniem „swoich kilometrów”, obyciem za kierownicą. Nie znaczy to, że jazda ekologiczna zarezerwowana jest wyłącznie dla kierowców zawodowych, którzy za kółkiem spędzają większość życia.
Jeśli jest to możliwe, warto utrzymywać stałą prędkość przy optymalnie wybranym biegu i wysokości obrotów, wtedy zużycie paliwa ograniczymy do minimum. Warto przy tym zaznaczyć, że najbardziej ekonomiczny przedział prędkości mieści się w zakresie 85 – 100 km/h.
Przewidywanie sytuacji na drodze pozwala na ograniczenie ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania. To zaś, przekłada się nie tylko na mniejsze zużycie paliwa, ale też wpływa korzystnie na trwałość silnika, hamulców i opon. Im więcej kierowców będzie stosowało powyższą zasadę, tym płynność ruchu będzie większa.
Druga zasada ekojazdy oznacza, iż zawsze powinniśmy jechać na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach. Zmianę biegu powinniśmy wykonać tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. A następnie zmienić bieg!
Co oznacza to określenie? Przyspieszanie ekonomiczne to takie, które wykorzystuje możliwości silnika, aby pożądaną prędkość uzyskać jak najmniejszym kosztem, a więc przy najmniejszym możliwym wzroście zużycia paliwa. Aby uzyskać taki wynik wszystkie manewry przyspieszania powinniśmy wykonywać płynnie, zdecydowanie, lecz przy jednoczesnym unikaniu wciskania pedału gazu "do deski". Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik dostaje dużą dawkę powietrza. W takich warunkach maksymalne wykorzystuje każdą kroplę paliwa a pojazd szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie.
Oczywiście należy prędkość dostosować do warunków jazdy. Posuwając się wolno np.w miejskim korku, należy naciskać gaz delikatnie starając się jechać wolniej bez konieczności zatrzymywania się.
Hamowanie silnikiem polega na puszczaniu pedału gazu bez naciskania sprzęgła. Dojeżdżając zatem do świateł lub skrzyżowania po kolei redukujemy biegi ale bieg jałowy lub „pełne sprzęgło” wciskajmy dopiero, gdy obroty na drugim biegu spadną poniżej 1500 obr./min. Taka jazda pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8%, bowiem silnik pozostawiony na biegu bez dodawania gazu nie zużywa nawet kropli paliwa.
Dodatkowo hamowanie silnikiem pozwala oszczędzać podzespoły auta, bowiem siła hamowania rozkłada się wtedy równomiernie, a nie tylko na klocki i tarcze hamulcowe, które podczas jazdy na luzie bądź sprzęgle są nadmiernie eksploatowane.
Ekojazda jest zatem osiągalna dla każdego z nas. Wcale nie oznacza ona jazdy powolnej czy „ślamazarnej”. Wręcz odwrotnie. Dynamiczne przyspieszanie, rozważne hamowanie i w baku więcej paliwa!
Coraz częściej wybieramy auta z napędem hybrydowym. Skłaniają...
W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.
Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.
DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.
Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.
Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.
2012-01-24 00:00:00
Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.
2012-01-19 00:00:00
W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.
2012-01-16 09:14:55
Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.
2012-01-12 10:20:29
Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).
2012-01-12 00:00:00
W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.
Komentarze i opinie