Zestawienie i porównanie popularnych napędów hybrydowych

2011-12-13 00:00:00

Coraz częściej wybieramy auta z napędem hybrydowym. Skłaniają nas do tego coraz wyższe ceny paliw oraz zaostrzające się normy emisji spalin. Czy zdajemy sobie sprawę z tego czym jest napęd hybrydowy?

Hybrydowy silnik w Hondzie Insight (fot. Honda)

Hybrydowy silnik w Hondzie Insight (fot. Honda)

Oto co się kryje pod maską hybrydowego Lexusa GS 450h (fot. Lexus)

Oto co się kryje pod maską hybrydowego Lexusa GS 450h (fot. Lexus)

Wnętrze hybrydy - Lexus GS 450h (fot. Lexus)

Wnętrze hybrydy - Lexus GS 450h (fot. Lexus)

Jak działa? Czym się różnią poszczególne auta hybrydowe? Postaramy się na te pytania znaleźć odpowiedź.

Napęd hybrydowy jest połączeniem przynajmniej dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia. Jednym z pierwszych pojazdów hybrydowych był rower parowy zbudowany we Francji w 1873 roku. Obecnie napęd hybrydowy jest kojarzony głównie z pojazdami wyposażonymi w silnik spalinowy i elektryczny. Silniki te mogą pracować na przemian lub naraz, w zależności od potrzeb. Główną zaletą i równocześnie powodem stosowania napędów hybrydowych jest możliwość ich wzajemnego uzupełniania się. Silnik elektryczny działa na zasadzie prądnicy i ładuje akumulatory w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W takim układzie silnik spalinowy może mieć moc o wiele niższą niż stosowany w tradycyjnych autach, ponieważ całość sterowana jest przez układ elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii.

Napęd hybrydowy może być:

  • Szeregowy. W tym przypadku silnik spalinowy pracuje cały czas w optymalnym zakresie obrotów napędzając generator prądu. Energia z generatora jest przekazywana do silnika napędowego a nadmiar do akumulatorów.
  • Równoległy. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami. Gdy niezbędna jest duża moc silnik elektryczny i spalinowy mogą pracować równolegle. Podczas hamowania silnik elektryczny jest generatorem.
  • Szeregowo- równoległy. Jest to kombinacja obu opisanych powyżej układów.

Toyota Prius

Toyota Prius jest pierwszym samochodem z napędem hybrydowym, który trafił do seryjnej produkcji. Poza hybrydowym układem napędowym pojazd ten nie ma żadnych istotnych cech odróżniających go od tradycyjnego komfortowego, czterodrzwiowego samochodu osobowego z pełnym wyposażeniem. Toyota wyposażona jest w czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1500 cm3 rozwijający moc 53 kW przy 4500 obr/min. Silnik napędzany jest przez elektrycznie sterowaną prądnicę. Prądnica ta może służyć zarówno do ładowania baterii akumulatorów jak również do zasilania silnika elektrycznego lub jako rozrusznik silnika spalinowego. Silnik elektryczny o mocy 33 KW i prędkości obrotowej regulowanej w zakresie od 400 do 5600 obr/min jest połączony stała przekładnią redukcyjną i mechanizmem różnicowym z napędzanymi kołami pojazdu. W momentach większego zapotrzebowania mocy wspomaga on silnik spalinowy lub całkowicie go zastępuje w warunkach jazdy miejskiej. I tak w trakcie postoju po uruchomieniu samochodu silnik spalinowy jest wyłączony, natomiast silnik elektryczny pozostaje w gotowości. Gdy auto porusza się z niską prędkością bateria zasila silnik elektryczny, który poprzez przekładnię przekazuję napęd na koła. Natomiast podczas gwałtownych przyspieszeń silnik spalinowy napędza prądnicę wspomagającą baterię przy zasilaniu silnika elektrycznego, który poprzez przekładnię przekazuje napęd na koła. Gdy pojazd porusza się ze stałą prędkością silnik spalinowy napędza prądnicę zasilającą silnik elektryczny. W czasie hamowania hamulec dynamiczny przekazuje poprzez przekładnię energię z kół wykorzystywaną do ładowania baterii.

Osiągi Toyoty Prius:

  • Prędkość max. 160 km/h,
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km w 13,4 sekundy
  • Zużycie paliwa wynosi 4,2/5/4,3 l/100 km
  • Emisja toksycznych składników spalin w przeliczeniu na kilometr trasy testowej : CO-0,63 g, HC-0,05 g, NOx-0,05 g

Honda Insight

Obecnie jest najtańszym autem o napędzie hybrydowym, które zostało wprowadzone na polski rynek. Zasada działania jest podobna do wyżej opisanej Toyoty. Honda wyposażona jest w trzycylindrowy silnik spalinowy ma pojemność zaledwie 1000 cm3, ale dzięki instalacji bezpośredniego wtrysku benzyny odznacza się stosunkowo dużą mocą 68 KM. Silnik elektryczny, działający szeregowo, dysponuje mocą 14 KM.

Silnik elektryczny połączony jest bezpośrednio z wałem korbowym silnika spalinowego. Dzięki temu może pracować jako rozrusznik elektryczny lub także jako prądnica do ładowania baterii akumulatorów niklowych. Jazda z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej jest możliwa w zakresie od kilkunastu do ponad osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. Dystans, który zdołamy pokonać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej zależy od poziomu naładowania akumulatora oraz od prędkości jazdy - im szybciej jedziemy, tym odległość ta będzie mniejsza. W Hondzie Insight nie mamy jednak możliwości ruszenia z miejsca, ani silniejszego przyspieszania jedynie przy wykorzystaniu silnika elektrycznego.

Osiągi Hondy Insight:

  • Prędkość max do 180 km/h
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 12 sekund
  • Zużycie paliwa – 3,4 litra na 100 km.
  • Emisja CO2 - 96 g/km.

Citroen Xsara

W hybrydowym samochodzie Citroen Xsara Dynactive układ napędowy posiada podobną konstrukcje do opisanych powyżej. Różnica polega na zastosowaniu w Citroenie automatycznej skrzyni Autoactive. Moc silnika spalinowego o pojemności 1,42 dm3 wynosi 75 KM. Jest on wspomagany pracy przez silnik elektryczny o mocy 25 KW, wykorzystywany jako prądnica i rozrusznik pracujący w systemie stop – start. System ten polega na samoczynnym wyłączaniu i włączaniu silnika spalinowego według potrzeb. W momencie zatrzymania samochodu np. w korku lub przed czerwonym światłem i ustawienia dźwigni zmiany biegów w położeniu jałowym silnik spalinowy samoczynnie się wyłącza. Gdy chcemy ruszyć i włączymy pierwszy bieg, silnik zostaje automatycznie uruchomiony 0,1 sekundy. Energia do ponownego uruchomienia czerpana jest z kondensatorów. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy uzyskać aż o 20% mniejsze zużycie paliwa. Możliwe jest również wspomaganie silnika spalinowego w jego niskim zakresie obrotów, dzięki okresowemu uruchamianiu silnika elektrycznego np. podczas przyspieszania samochodu.

Lexus GS 450h

Lexus wyposażony jest w innowacyjny napęd hybrydowy- system Hybryd Synergy Drive. Wykorzystuje on połączenie silnika elektrycznego i benzynowego V8 o pojemności 3,5 litra. Łączna moc tego układu to 345 KM. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa przy zachowaniu niezwykłych osiągów.

Osiągi Lexusa GS 450h:

  • Prędkość maks.: 240 km/h
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 5,9 s
  • Zużycie paliwa: 7,6 l/100 km
  • Emisja CO2 : 179 g/km

Peugeot 3008 HYbrid4

Jest to pierwszy samochód hybrydowy z silnikiem Diesla. Silnik HDi o pojemności 2.0 oraz rozwijający moc 163 KM wykorzystany jest do napędzania przedniej osi. Jego możliwości uzupełnia silnik elektryczny o mocy 37 KM, zajmujący się napędzaniem tylnej osi. Dzięki połączeniu obu silników uzyskujemy moc 200 KM oraz moment obrotowy na poziomie 450 Nm. Maksymalny zasięg samochodu to 280 km.

Osiągi Peugeot 3008 HYbrid4:

  • Prędkość max do 209 km/h
  • Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekund
  • Zużycie paliwa – 3,8 l litra na 100 km.
  • Emisja CO2 - 99 g/km.

Inne pojazdy z napędem hybrydowym

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich, czy tramwajach. W pojazdach tych można część energii traconej podczas hamowania zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Kolejne oszczędności można uzyskać z wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów. Dodatkowo pojazdy użyteczności publicznej podczas przejazdu przez zabytkowe części miasta mogłyby wyłączać silniki spalinowe w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń. Doskonałym przykładam autobusu hybrydowego jest Solaris Urbino 18 Hybrid. Należy on do rodziny niskopodłogowych przegubowych autobusów hybrydowych z serii Solaris Urbino przeznaczona dla komunikacji miejskiej, produkowanych od 2006 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania.

Inny rodzaj napędu hybrydowego jest wykorzystywany w motorowerach. Do napędu nożnego dodawany jest mały silnik spalinowy lub elektryczny wykorzystywany podczas jazdy w utrudnionych warunkach np. pod górę lub silny wiatr.


Komentarze i opinie

Kia w swoich samochodach wprowadziła Eco Driving System pozwalający utrzymać ekonomiczny tryb jazdy

Jaki wpływ na spalanie i eksploatacje auta ma technika jazdy?

Patrząc na stale rosnące ceny na stacjach benzynowych...

Porady motoryzacyjne

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Tak wygląda typowe koło dwumasowe

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.

Chcesz dotrzeć do celu? Mapa Ci pomoże!

Platforma mapowa dla firm transportowo-logistycznych w Polsce

Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.

Czym jest filtr DPF i jakie są konsekwencje jego usunięcia?

Filtr DPF montowany jest za katalizatorem

DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.

Czyszczenie felg aluminiowych

Do czyszczenia felgi najlepiej użyć wody z mydłem

Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.

Jak dbać o skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

wszystkie porady

Nowości z branży motoryzacyjnej

Pięciodrzwiowy up! wchodzi na salony

Volkswagen up!

2012-01-24 00:00:00

Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.

Najwyższa w historii sprzedaż Volkswagenów

Koncern Volkswagen odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów

2012-01-19 00:00:00

W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.

Kia odkryła rąbek tajemnicy!

Nowa Kia cee’d – pierwsze zdjęcie

2012-01-16 09:14:55

Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

Sporty zimowe i funkcjonalność – Audi Q3 Vail

Audi Q3 Vail

2012-01-12 10:20:29

Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).

Ceny spadają w Volkswagenie!

Wyprzedaż Volkswagena

2012-01-12 00:00:00

W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.

wszystkie nowości