Aby jazda była radością - system Q2 oraz Alfa DNA!

2011-09-05 22:40:46

Przyjemność z jazdy, komfort prowadzenia i dynamiczna reakcja były zawsze kluczowymi cechami aut ze scudetto na masce. Dzięki zastosowaniu unikalnych systemów takich jak DNA i Q2 modele MiTo i Giulietta stały się hitem wśród kierowców.

Zaawansowana technologia dla każdego kierowcy

Zaawansowana technologia dla każdego kierowcy

Unikalne systemy DNA i Q2 to sposób Alfy Romeo na przyjemność z bezpiecznej i sportowej jazdy

Unikalne systemy DNA i Q2 to sposób Alfy Romeo na przyjemność z bezpiecznej i sportowej jazdy

Elektroniczny system Q2.

Elektroniczny system Q2 poprawia przekazywanie momentu obrotowego do kół i - w szczególności - zapewnia doskonałe zachowanie Alfy na zakrętach, czyniąc z niej samochód bezpieczniejszy i bardziej przyjemny podczas sportowej jazdy lub w warunkach słabej przyczepności.

Rozwiązanie inżynierów Alfa Romeo opiera się na wykorzystaniu systemu hamowania, który - odpowiednio sterowany przez centralkę VDC (Vehicle Dynamic Control) - sprawia, że pojazd zachowuje się podobnie jak przy zastosowaniu samoblokującego mechanizmu różnicowego (symuluje obecność takiego mechanizmu).

Przednie hamulce są najważniejszym mechanizmem, odpowiednio działając na wewnętrzne koło przy działaniu sił na zakrętach, zwiększając napęd koła zewnętrznego (bardziej obciążonego) oraz rozdzielając dynamicznie i ciągle moment obrotowy pomiędzy przednimi kołami zgodnie z rodzajem nawierzchni.

Mówiąc wprost - układ Q2 zmniejsza podsterowność auta, poprawia stabilność prowadzenia i pozwala mocniej wcisnąć gaz przy wyjściu z zakrętu. Słowem tam gdzie inne zwykłe auto „pojedzie szeroko” i zmusi kierowcę do odjęcia gazu, Alfa utrzyma tor jazdy, umożliwiając płynne przyspieszenie.

Alfa DNA i nowa funkcja Pre-Fill, która zadebiutowała w modelu Giulietta.

Alfa DNA to nowatorski system, który zarządza głównymi parametrami pojazdu (reakcja silnika, stabilność i wspomagania sterowania). System DNA wpływa na sposób funkcjonowania silnika, układ hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie i skrzynię biegów, pozwalając na trzy różne tryby zachowania pojazdu, w zależności od stylu najbardziej odpowiedniego do warunków i potrzeb kierowcy: sportowy (Dynamic), miejski (Normal) i tryb pełnego bezpieczeństwa nawet przy niskiej przyczepności (All Weather).

Przełącznik systemu znajduje się przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym - i pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów prostym ruchem dźwigni (wybór wyświetla się jako zapalona lampka LED i wiadomość na panelu sterującym). Dla tych, którzy oczekując spokojnej, bezpiecznej jazdy, w trybie Normalnym wszystkie elementy są w swoim standardowym ustawieniu: żywiołowo reagujący na polecenia kierowcy silnik oraz systemy VDC i DST zapobiegające nadsterowności.Jeśli kierowca woli jednak bardziej sportową jazdę, wówczas przestawia przełącznik na tryb Dynamiczny: w tym ustawieniu, DNA „spina mięśnie całego auta” dzięki obniżeniu roli systemów VDC i ASR (pozostają aktywne) oraz jednoczesnemu włączeniu elektronicznego systemu Q2. Co więcej, w trybie dynamicznym Alfa DNA działa też na układ kierowniczy i silnik by zagwarantować pełne i przyjemne sportowe doświadczenia. Wspomaganie układu kierowniczego jest osłabione i daje kierowcy bardziej sportowe uczucie oddając mu pełną kontrolę.

W modelu Giulietta pojawiła się nowa funkcja Pre-Fill (aktywna w trybie Dynamic), która korzysta z systemu VDC by dać kierowcy najszybszą możliwą reakcję układu hamulcowego. Jednostka kontrolna rozpoznaje intencje kierowcy dot. hamowania po prędkości z jaką puszcza pedał przyspieszenia. W tym momencie system VDC automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym o kilka barów by zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

Trzeci tryb poprawia przyczepność i poprawia reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności (funkcję DST - aktywne sterowanie elektroniczne), które interweniuje przy jeździe na podłożach o różnej przyczepności (na przykład gdy w zimie dwa koła stoją na lodzie, a dwa na asfalcie). Gdy przełącznik jest w trybie All Weather, system Alfa DNA sprawia, że samochód jest łatwiejszy w kierowaniu nawet na powierzchniach o niskiej przyczepności (na przykład mokrych czy pokrytych śniegiem), obniżając próg aktywacji systemu VDC.

Komentarze i opinie

Alfa Romeo rozpoczyna sprzedaż w Polsce model MiTo seria 1

Alfa Romeo MiTo w najnowszej odsłonie

Znakomite wieści dla wszystkich fanów Alfy Romeo i przyszłych Alfisti!...

Na czele klasy kompaktowej: Audi A1 quattro

Audi A1 quattro w limitowanej serii

Audi koronuje odnoszącą sukcesy serię A1 topowym modelem. A1 quattro...

Nowości z branży motoryzacyjnej

Pięciodrzwiowy up! wchodzi na salony

Volkswagen up!

2012-01-24 00:00:00

Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.

Najwyższa w historii sprzedaż Volkswagenów

Koncern Volkswagen odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów

2012-01-19 00:00:00

W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.

Kia odkryła rąbek tajemnicy!

Nowa Kia cee’d – pierwsze zdjęcie

2012-01-16 09:14:55

Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

Sporty zimowe i funkcjonalność – Audi Q3 Vail

Audi Q3 Vail

2012-01-12 10:20:29

Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).

Ceny spadają w Volkswagenie!

Wyprzedaż Volkswagena

2012-01-12 00:00:00

W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.

wszystkie nowości

Porady motoryzacyjne

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Tak wygląda typowe koło dwumasowe

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.

Chcesz dotrzeć do celu? Mapa Ci pomoże!

Platforma mapowa dla firm transportowo-logistycznych w Polsce

Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.

Czym jest filtr DPF i jakie są konsekwencje jego usunięcia?

Filtr DPF montowany jest za katalizatorem

DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.

Czyszczenie felg aluminiowych

Do czyszczenia felgi najlepiej użyć wody z mydłem

Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.

Jak dbać o skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

wszystkie porady