Auto elektryczne z ulgami?

2011-09-18 00:00:00

W minioną niedzielę przed gmachem Ministerstwa Gospodarki odbyła się wystawa pojazdów elektrycznych „Jedziemy z prądem”, organizowana przez Ministerstwo Gospodarki, Polską Izbę Motoryzacji i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

CZY POLSKA POJEDZIE Z PRĄDEM? – SPOTKANIE W MINISTERSTWIE GOSPODARKI

CZY POLSKA POJEDZIE Z PRĄDEM? – SPOTKANIE W MINISTERSTWIE GOSPODARKI

pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny Mitsubishi i-MiEV

pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny Mitsubishi i-MiEV

Impreza została objęta osobistym patronatem przez Wicepremiera i Ministra Gospodarki - Waldemara Pawlaka.

W spotkaniu, podczas którego zademonstrowano pojazdy z napędem elektrycznym a wśród nich pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny Mitsubishi i-MiEV, wziął udział Premier Pawlak, przedstawiciele producentów samochodów i licznie zgromadzeni Warszawiacy. Spotkanie było jednym z etapów programu, mającego na celu upowszechnienie wiedzy na temat samochodów elektrycznych, zaprezentowanie ich zalet oraz zachęcenie władz do wdrożenia polityki przyjaznej rozwojowi elektrycznej motoryzacji.

Nieunikniona przyszłość

Elektryfikacja transportu jest kluczowym elementem strategicznego rozwoju motoryzacji w wielu krajach. Wiąże się to, z wymogami ochrony środowiska oraz z dążeniem do uzyskania niezależności od paliw kopalnych, których dostępność jest ograniczona, a ceny nieprzewidywalne. W ramach tej strategii, wielu producentów samochodów wprowadza na rynki światowe pojazdy elektryczne, oparte na zróżnicowanych technologiach i koncepcjach. To właśnie elastyczność napędów elektrycznych sprawia, że jest to źródło napędu przyszłości. W najbliższej dekadzie udziały rynkowe samochodów elektrycznych będą stosunkowo niskie, a samochód z silnikiem wewnętrznego spalania nadal dominującym środkiem transportu. Mimo, że cena nowych technologii jest wysoka, a dostęp do infrastruktury ograniczony, nie oznacza to jednak, aby można było sobie pozwolić na ignorowanie nowego trendu w motoryzacji, jakim jest „elektryfikacja” pojazdu.

Nic się nie dzieje bez przyczyny

Bierność może wykluczyć Polskę z procesu, który zmieni zarówno sam przemysł motoryzacyjny, jak i mobilność społeczeństw. Już teraz niezbędne są decyzje polityczne, tak, aby również w Polsce pojawiła się możliwość wprowadzenia samochodów elektrycznych na szeroką skalę. Wprowadzenie pojazdów elektrycznych w Polsce powinno odbywać się gniazdowo, tzn. że w pierwszej kolejności powinny powstać ośrodki promujące elektryfikacje pojazdów, tam, gdzie efekt ich wprowadzenia będzie największy. Są to centra dużych aglomeracji miejskich oraz obszary cenne środowiskowo. Elektryfikacja transportu nie może ograniczyć się do samochodów osobowych, przeciwnie, powinna również objąć transport publiczny i służby miejskie, takie jak np. zakłady oczyszczania miast. Z tego względu konieczne jest zintegrowane podejście do elektryfikacji transportu, z uwzględnieniem standaryzacji prywatnej i publicznej infrastruktury ładowania, bezpieczeństwa energetycznego, inteligentnych sieci elektro-energetycznych, długoterminowej, przewidywalnej i spójnej polityki podatkowej względem pojazdów elektrycznych oraz energii elektrycznej używanej do ich ładowania.

Rozwiązania w innych krajach

Na świecie istnieje już grupa państw, regionów i miast, gdzie promocja pojazdów elektrycznych jest znacząca i przynosi określone skutki w postaci wzrostu ilości rejestrowanych samochodów elektrycznych. Poparcie dla tej grupy pojazdów odbywa się na:

  • poziomie centralnym, poprzez dopłaty bezpośrednie czy też zwolnienia bądź obniżki podatków od samochodów/ innych danin w tym podatku VAT i opłat administracyjnych związanych z samochodami i innych.
  • poziomie lokalnym, poprzez wprowadzenie bezpłatnego parkowania, wyznaczenie miejsc do parkowania tylko dla samochodów elektrycznych, zezwolenie na poruszanie się po pasach dla autobusów, zezwolenie na bezpłatny wjazd do stref ograniczonego ruchu i innych. Analogicznie - wprowadzenie do powszechnego użytku samochodów elektrycznych w Polsce wymaga również politycznej woli wsparcia i konkretnych działań.

W świetle sukcesu programu wspierania zakupu paneli słonecznych w Polsce w łącznej kwocie 300 milionów złotych, widoczna jest możliwość i potrzeba stworzenia podobnego funduszu, z którego klient samochodu elektrycznego otrzyma dopłatę za zakup pojazdu elektrycznego spełniającego kryteria wyznaczone przez Ministerstwo Środowiska. Fundusz ten można wprowadzić np. na wzór programu wsparcia samochodów elektrycznych w Portugalii, gdzie rząd wprowadził dopłatę do zakupu samochodów elektrycznych w wysokości €5,000. Oprócz Portugalii 15 innych krajów UE wspiera samochody elektryczne, jednakże wzór portugalski zapewnia istotne wsparcie przy ograniczeniu nadmiernego ryzyka dla budżetu. Dopłata jest ograniczona do pierwszych 5,000 nowych samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Portugalii. Dodatkowo, nabywca otrzymuje kolejną dopłatę w wysokości €1,500, o ile odda swój używany samochód do legalnej sieci recyklingu i otrzyma zaświadczenie o złomowaniu pojazdu. Ponadto, przy rejestracji samochodu elektrycznego w Portugalii, klient nie ponosi kosztów związanych z rejestracją pojazdu.

Krótkookresowa propozycja dla Polski:

  • dopłata w wysokości 10 000 złotych dla klientów pierwszych 1000 samochodów elektrycznych zarejestrowanych na terytorium Polski,
  • łączny budżet programu wyniósłby 10 000 000 złotych i pochodzić może ze środków zgromadzonych w NFOŚ z opłat recyklingowych pojazdów,
  • wprowadzenie dopłat, nawet stosunkowo wysokich, może zwiększyć wpływy do budżetu państwa, gdyż wpływy z podatku VAT i akcyzy będą duże, a to ze względu na wysoki ceny proponowanych technologii. Dla przykładowego samochodu elektrycznego w cenie detalicznej 40,000 EUR, sam podatek VAT wyniesie około 7,500 EUR (około 30 tysięcy złotych, czyli około trzykrotnie przekroczy kwotę dopłaty). Powyższe propozycje pozwolą dołączyć Polsce do grona 16 krajów Unii Europejskiej, gdzie samochody elektryczne są wspierane przez rządy tych krajów z korzyścią dla środowiska naturalnego i wizerunku kraju wspierającego nowoczesne technologie.

Propozycja średnio-/ długookresowa:

  • zwolnienie z podatków (akcyza / VAT) oraz docelowo transformacja systemu podatkowego, tak, aby wspierać samochody przyjazne środowisku (zastąpienie akcyzy podatkiem rejestracyjnym opartym o parametry ekologiczne lub/i wprowadzenie podatku opartego o parametry ekologiczne);
  • darmowa rejestracja pojazdu;
  • możliwość poruszania się po pasach dla autobusów;
  • darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania;
  • darmowe przejazdy drogami płatnymi;
  • poruszanie się po strefach, gdzie obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów z silnikiem tradycyjnym;
  • uproszczenie procedur i uwarunkowań prawnych związanych z instalacją terminali do ładowania w miejscach publicznych.
  • Komentarze i opinie

Elektryczne MITSUBISHI we flocie BANKU OCHRONY ŚRODOWISKA

Ekologicznie i bezpiecznie- Mitsubishi i-MiEV w Polsce

Dziś w Warszawie odbyła się uroczystość przekazania kluczyków do...

model i-MiEV konsekwentnie wprowadzany jest na kolejne rynki

Mitsubishi i-MiEV zastąpi taksówki

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłasza podpisanie porozumienia...

Nowości z branży motoryzacyjnej

Pięciodrzwiowy up! wchodzi na salony

Volkswagen up!

2012-01-24 00:00:00

Volkswagen up! ma przed sobą wielką przyszłość. W Niemczech w statystyce rejestracji nowych samochodów, to trzydrzwiowe auto miejskie, od razu po premierze zajęło pierwsze miejsce w swojej klasie. Dziś Volkswagen prezentuje pięciodrzwiową wersję up!.

Najwyższa w historii sprzedaż Volkswagenów

Koncern Volkswagen odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów

2012-01-19 00:00:00

W 2011 roku koncern Volkswagen poprawił wyniki sprzedaży z poprzedniego roku i po raz pierwszy sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy ponad osiem milionów samochodów.

Kia odkryła rąbek tajemnicy!

Nowa Kia cee’d – pierwsze zdjęcie

2012-01-16 09:14:55

Firma Kia Motors Corporation opublikowała dziś pierwsze zdjęcie całkowicie nowego cee’da, który swoją światową premierę będzie miał w marcu podczas salonu samochodowego w Genewie.

Sporty zimowe i funkcjonalność – Audi Q3 Vail

Audi Q3 Vail

2012-01-12 10:20:29

Na North American International Auto Show w Detroit Audi zaprezentowało wyjątkowy samochód tematyczny – Audi Q3 Vail o mocy 231 kW (314 KM).

Ceny spadają w Volkswagenie!

Wyprzedaż Volkswagena

2012-01-12 00:00:00

W salonach Volkswagena rozpoczęła się wyprzedaż samochodów wyprodukowanych w 2011 roku, rabaty sięgają nawet 15.000 zł.

wszystkie nowości

Porady motoryzacyjne

Budowa i zasada działania koła dwumasowego

Tak wygląda typowe koło dwumasowe

W konstrukcji współczesnego samochodu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań. Spróbujmy przyjrzeć się jednemu z nich - kołu dwumasowemu.

Chcesz dotrzeć do celu? Mapa Ci pomoże!

Platforma mapowa dla firm transportowo-logistycznych w Polsce

Najdokładniejsza mapa Polski, ponad 70 tys. miejscowości, prawie 700 tys. km dróg, ponad 2mln punktów adresowych, a ponadto zaawansowany, mechanizm wyszukiwania od dzisiaj jest nieodłączną składową portalu transportowego etransport.pl.

Czym jest filtr DPF i jakie są konsekwencje jego usunięcia?

Filtr DPF montowany jest za katalizatorem

DPF lub inaczej FAP to filtr cząstek stałych. Jego podwójny skrót pochodzi z tłumaczenia, z języka angielskiego - DPF = diesel particulate filter lub z jezyka francuskiego - FAP = filtre à particules.

Czyszczenie felg aluminiowych

Do czyszczenia felgi najlepiej użyć wody z mydłem

Felgi aluminiowe, choć piękne i efektowne przy pierwszym założeniu, szybko jednak stają się najbrudniejszą częścią samochodu.

Jak dbać o skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów różni się od zwykłej konstrukcją i sposobem przeniesienia napędu

Auta z automatyczną skrzynią biegów są coraz popularniejsze w Polsce. Przesiadając się z manualna na automat warto zadać sobie pytanie o to jak dbać o skrzynię by służyła jak najdłużej i nie narażała nas na wysokie koszty naprawy.

wszystkie porady